Kisah Kami

mgtc-logo-line (1)
Meningkatkan agenda mobiliti rendah karbon

Malaysia mempunyai asas yang tepat untuk mengoperasikan ekosistem pengangkutan rendah karbon dan sedang meningkatkan kelajuan dalam mobiliti hijau.

INTROVER dan ekstrovert mengalami pelbagai kesan apabila Malaysia melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pertama pada 18 Mei 2020 untuk membendung jangkitan dan kematian Covid-19.

Yang pertama memainkan kekuatan mereka untuk menyesuaikan diri dengan penjarakan sosial dan pengasingan - menambah tenaga mereka semasa 'masa saya' yang diberikan oleh PKP kepada mereka.

Sementara yang kedua, yang litar ganjaran otaknya diaktifkan apabila berada dalam persekitaran sosial dan merasai tumpuan perhatian, mendapati diri mereka mengidam interaksi manusia secara bersemuka.

Walau bagaimanapun, terdapat satu persamaan antara dua personaliti yang berbeza ini. Kedua-duanya menikmati jalan raya yang hampir kosong - sesuatu yang amat dirindui sebaik sahaja PKP ditarik balik dan Malaysia beralih kepada normal baharu.

Trafik kembali sesak. Ini adalah fenomena yang tidak mengejutkan memandangkan Malaysia adalah negara yang mempunyai kereta terbanyak di rantau ini dengan bilangan kereta melebihi bilangan orang, menghasilkan jumlah pelepasan gas rumah hijau (GHG) yang mengerikan.

Ini, bagaimanapun, boleh diperbaiki. Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC) Shamsul Bahar Mohd Nor percaya bahawa Malaysia mempunyai asas yang betul untuk mengoperasikan ekosistem pengangkutan rendah karbon.

Beliau berkata anjakan mobiliti hijau di negara ini telah meningkat dengan pesat sejak pewartaan Pelan Tindakan Mobiliti Rendah Karbon (LCMB) pada 2021.

“Dengan beberapa sasaran penting yang ditetapkan, kami sedang melihat pelan tindakan segera, inisiatif jangka sederhana dan panjang yang bukan sahaja akan memacu keseluruhan penggunaan eMobiliti untuk pasaran pengguna, tetapi terutamanya mewujudkan platform untuk industri kenderaan elektrik (EV) untuk melabur, mengeluarkan dan mengeluarkan kenderaan elektrik dan komponen EV di Malaysia.

“Penghijrahan daripada enjin pembakaran dalaman (ICE) kepada EV dianggap penting dalam mewujudkan kekayaan ekonomi baharu yang akan menjana permintaan untuk pekerja mahir, merevolusikan Industri 5.0, menyemarakkan ekosistem rantaian bekalan dan yang paling penting mengurangkan kesan pelepasan GHG secara berkesan,” kata Shamsul Bahar.

Regangan mobiliti hijau

Terdapat beberapa faktor yang akan mendorong pembangunan ekosistem pengangkutan rendah karbon komprehensif Malaysia, yang mengurangkan pelepasan GHG dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi yang mampan dan kebebasan tenaga.

Menyedari bahawa 70% campuran tenaga negara akan datang daripada sumber boleh diperbaharui menjelang 2050, Shamsul Bahar berkata tiga sumber tenaga yang paling penting ialah solar, hidro (terutamanya di Malaysia Timur) dan biojisim.

“Secara geografi, Malaysia mempunyai cahaya matahari yang banyak yang akan menjana tenaga untuk menghidupkan stesen pengecas grid.

“"Kami telah memulakan stesen pengecas solar photovoltaic (PV) di lima tapak pada 2018 dan kini sedang mencari cara untuk meningkatkan bilangan dan kecekapan tersebut sambil mengurangkan kos," katanya.

Sementara itu, pelancaran LCMB telah menyebabkan kerajaan menyediakan lebih banyak insentif seperti pengecualian cukai untuk mengimport EV, rebat cukai untuk memasang kotak dinding di rumah persendirian, jaminan kewangan di bawah Skim Pembiayaan Teknologi Hijau (GTFS), dan memendekkan tempoh kelulusan untuk memasang stesen pengecasan.

“"Pada masa ini, terdapat lebih sedikit 11,000 kenderaan elektrik bateri (BEV) di Malaysia. Dengan hampir 1,500 stesen pengecasan di seluruh negara, nisbah kami adalah satu hingga 7.3.

“"Standard Eropah semasa ialah satu hingga 10, tetapi unjuran muktamad kami adalah untuk meningkatkan infrastruktur kepada 10,000 stesen di seluruh negara menjelang 2025."”

Shamsul Bahar berkata Malaysia berada di landasan yang betul dengan pelan tindakan segera, inisiatif jangka sederhana dan panjang yang akan mendorong penggunaan eMobiliti dan mewujudkan platform untuk industri EV untuk melabur, mengeluarkan dan mengeluarkan kenderaan elektrik dan komponen EV di Malaysia.

Walau bagaimanapun, ketersediaan model EV yang tipis dalam segmen julat mampu milik menimbulkan halangan dalam penggunaan EV dalam kalangan pengguna Malaysia.

Menurut Shamsul Bahar, terdapat lebih 30 model dan 50 varian tersedia, tetapi kebanyakannya berharga melebihi RM250,000.

“Oleh itu, kerajaan telah memberikan pengecualian cukai bagi pengimportan alat ganti dan komponen EV untuk memberi insentif kepada sektor swasta untuk mengeluarkan lebih banyak kenderaan patah (CKD) yang boleh merangsang pengeluaran kereta dengan harga atas jalan (OTR) di bawah RM100,000,” katanya.

Dalam usaha memberi penekanan kepada kenderaan dua roda elektrik, beliau mengulangi bahawa kerajaan juga telah mengumumkan insentif dalam bentuk rebat bagi motosikal elektrik yang dibeli kumpulan sasar terpilih dalam pengumuman Bajet 2024 baru-baru ini.

Selain itu, banyak majlis perbandaran tempatan dengan pantas menggunakan EV pengangkutan massa dalam pelan rendah karbon mereka.

Beliau berkata Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Miti) merekodkan terdapat kira-kira 100 bas EV yang beroperasi, manakala bas hijau GoKL mula berkeliaran di seluruh Kuala Lumpur.

“Prasarana sedang dalam proses mendapatkan 100 bas EV dalam fasa awal program elektrifikasi, manakala Kuching, Sarawak memulakan bas Hidrogen mereka pada 2022 dan dengan Metro sebaris mereka untuk bermula pada suku keempat 2025. Ini semua menunjukkan prospek yang menjanjikan untuk menghijaukan sistem pengangkutan awam kita.”

Shamsul Bahar menegaskan bahawa Malaysia mempunyai kepakaran teknologi dan keupayaan penyelidikan yang kukuh, yang boleh dimanfaatkan untuk membangunkan penyelesaian pengangkutan rendah karbon yang inovatif, termasuk teknologi EV dan sistem pengangkutan pintar.

“Penyokong kuat kami dalam membolehkan peralihan ke arah ekosistem rendah karbon ialah kami mendapat sokongan dan sokongan kerajaan untuk merealisasikan hasrat itu.

“"Kerajaan mengisytiharkan bahawa menjelang 2025, separuh daripada kenderaan baharu yang dibeli atau dipajak untuk kegunaan semua kementerian akan menjadi EV. Komitmen ini juga akan tertumpah kepada Syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

“Pasukan petugas EV yang diterajui oleh menteri-menteri Miti, Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, Kementerian Pengangkutan, Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan dan beberapa lagi, termasuk agensi kerajaan yang berkaitan, menunjukkan kesungguhan untuk meningkatkan agenda mobiliti rendah karbon dan pembangunan ekosistem EV secara eksponen,” katanya.

Meniru kejayaan Sarawak

Telah dilaporkan secara meluas bahawa Sarawak berhasrat untuk menjadi peneraju dalam ekonomi hidrogen Malaysia, setelah menyatakan rancangan untuk memulakan pengeluaran komersial berskala besar dan eksport hidrogen menjelang 2027.

Tahun lepas, negeri melancarkan projek H2biscus – pembangunan kilang baharu yang terletak di Tanjung Kidurong, Bintulu – yang diramalkan akan menghasilkan 220,000 tan hidrogen hijau, 630,000 tan ammonia hijau dan 600,000 tan ammonia biru apabila ia beroperasi dan beroperasi.

Awal tahun ini, Pengerusi Perbadanan Kemajuan Ekonomi Sarawak (SEDC) Tan Sri Datuk Amar Abdul Aziz Hussain mengumumkan bahawa negeri itu akan mempromosikan secara meluas penggunaan kenderaan pengangkutan awam berkuasa hidrogen yang akan merangkumi kenderaan transit pantas autonomi (ART) berkuasa hidrogen serta bas.

Berikutan pengumuman ini, Semenanjung Malaysia telah mengambil petunjuk dari Sarawak dan juga Jepun.

“Untuk menjadi masyarakat hidrogen seperti Jepun, kita mesti memperkenalkan hidrogen sebagai sebahagian daripada campuran boleh diperbaharui untuk menggantikan arang batu dan gas asli dalam loji janakuasa dan menghidupkan kenderaan sel bahan api.

“Walaupun negeri-negeri lain di Malaysia tidak mempunyai tarif elektrik yang rendah seperti yang Sarawak tawarkan, kita perlu melihat pilihan lain untuk hidrogen yang boleh dihasilkan daripada pelbagai sumber tenaga boleh diperbaharui yang terdapat di Malaysia seperti solar, biogas, metana daripada efluen kilang kelapa sawit atau tapak pelupusan sampah dan dijana daripada elektroliser, proses pirolisis, wap metana reformasi dan penghadaman anarobik,” kata Shamsul Bahar.

Sambil menunjukkan bahawa hidrogen ialah unsur yang paling banyak di bumi dan pembawa tenaga, beliau berpendapat terdapat keperluan untuk terlebih dahulu memahami bekalan dan permintaan, yang merangkumi pengeluaran, infrastruktur dan penggunaan, sebelum meneroka ekosistem hidrogen.

Sehubungan itu, Semenanjung Malaysia sedang memulakan program infrastruktur untuk memasang Stesen Minyak Hidrogen Mudah Alih pertamanya dengan tapak lokasi pilihan di Putrajaya yang juga berfungsi sebagai kompleks pentadbiran kerajaan.

Program infrastruktur itu melibatkan MGTC, UMW Corporation Berhad, Petronas dan NanoMalaysia Berhad. Ia mewakili lonjakan gergasi ke hadapan dalam mengembangkan rangkaian infrastruktur hidrogen dan menggalakkan pengambilan kenderaan elektrik sel bahan api (FCEV).

“FCEV ialah pelengkap berharga kepada kenderaan elektrik (EV) berkuasa bateri, terutamanya dalam jentera tugas berat seperti trak, bas dan kapal terbang.

“FCEV memberikan kelebihan tersendiri dalam aplikasi ini, di mana had bateri yang berat boleh menjadi kebimbangan penting sepanjang operasi.

“"Tidak seperti kenderaan elektrik bateri yang mungkin menghadapi masa henti yang dilanjutkan untuk mengecas semula, FCEV menawarkan paradigma operasi yang berbeza dengan bergantung pada tambah nilai hidrogen, memberikan aliran kerja yang lebih lancar dan berpotensi berterusan," jelas Shamsul Bahar.

Beliau menghuraikan bahawa rangkaian lanjutan yang ditawarkan oleh FCEV amat berfaedah dalam senario di mana pengangkutan jarak jauh diperlukan.

“Sel bahan api hidrogen muncul sebagai penyelesaian yang menjanjikan dalam industri tugas berat di mana faktor seperti kapasiti muatan dan julat lanjutan adalah kritikal, memandangkan tempoh singkat yang digunakan oleh FCEV untuk mengisi minyak dengan pantas berbanding dengan pengecasan semula bateri yang memakan masa, menyumbang kepada pengurangan masa henti keseluruhan untuk kenderaan ini.”

Walau bagaimanapun, seperti mana-mana teknologi transformatif, penggunaan meluas FCEV menghadapi cabaran.

“"Halangan utama ialah keperluan untuk pembangunan infrastruktur yang ketara. Mewujudkan rangkaian stesen mengisi minyak hidrogen yang mantap dan luas memerlukan pelaburan dan masa yang besar.

“"Selain itu, kos pengeluaran hidrogen semasa yang tinggi menimbulkan cabaran ekonomi untuk FCEV. Strategi untuk menangani kebimbangan kos ini, seperti kemajuan dalam teknologi pengeluaran hidrogen dan skala ekonomi, mesti diterokai," kata Shamsul Bahar.

Selain itu, beliau berkongsi bahawa agensi kerajaan dan entiti swasta bersedia untuk memulakan program pemangkin sejajar dengan Pelan Hala Tuju Ekonomi dan Teknologi Hidrogen (HETR), dokumen yang dilancarkan oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi yang menyatakan komitmen negara untuk membangunkan ekonomi rendah karbon di sekitar hidrogen.

Sumber: Bintang

Suka artikel ini?
Kongsi di Facebook
Kongsi di Twitter
Kongsi di Linkdin
Kongsi di Pinterest