Kisah Kami

mgtc-logo-line (1)
Kerajaan Tidak Bercadang Melaksanakan Caj Kesesakan Buat Masa Ini – Loke

Kuala Lumpur: Kerajaan tidak bercadang segera untuk memperkenalkan caj kesesakan bagi kenderaan persendirian di Kuala Lumpur, menurut Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook.

Bercakap di Dewan Negara semasa sesi soal jawab, Loke mengesahkan perkara itu dibincangkan secara terperinci semasa Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Keselamatan Jalan Raya dan Kesesakan Lalu Lintas. Bagaimanapun, keutamaan kerajaan tetap pada meningkatkan kualiti pengangkutan awam sebelum mempertimbangkan sebarang mekanisme penetapan harga kesesakan.

“"Kementerian Pengangkutan (MOT) tidak bercadang, dan juga tidak merancang, untuk melaksanakan caj kesesakan pada kenderaan persendirian pada masa ini," kata Loke.

Perbincangan itu timbul sebagai jawapan kepada pertanyaan Senator Tan Sri Low Kian Chuan, yang mempersoalkan sama ada kerajaan akan mempertimbangkan untuk mengenakan caj kesesakan, memandangkan isu sambungan Batu Pertama dan Batu Terakhir telah ditangani melalui perkhidmatan van transit atas permintaan.

Loke menekankan bahawa kajian berterusan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) dan Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC) kini sedang menilai potensi kesan caj kesesakan. Kajian memfokuskan pada mekanisme pelaksanaan, unjuran pengurangan lalu lintas, dan jangkaan penambahbaikan dalam penggunaan pengangkutan awam.

Selain itu, MOT sedang menjalankan kajian Pelan Strategik Pengangkutan Awam Lembah Klang, yang merangkumi analisis Asal-Destinasi. Kajian ini diharapkan dapat menjadi penanda aras untuk menambah baik perkhidmatan pengangkutan awam, bukan sahaja di Kuala Lumpur tetapi juga di negeri-negeri lain.

“Negara maju hanya melaksanakan caj kesesakan selepas memastikan sistem pengangkutan awam mereka cekap dan boleh dipercayai,” kata Loke sambil menekankan kepentingan membina rangkaian pengangkutan yang mantap sebelum mempertimbangkan dasar sedemikian.

Kajian Kebolehlaksanaan Berterusan dan Sambutan Awam

Dalam perkembangan terkini, kerajaan Malaysia sedang mengkaji kemungkinan melaksanakan caj kesesakan di bandar-bandar utama, termasuk Kuala Lumpur, untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan menggalakkan penggunaan pengangkutan awam. Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan), Dr. Zaliha Mustafa, mengumumkan pada Februari 2025 bahawa kajian sedang dijalankan untuk menilai kebolehlaksanaan caj sedemikian di Kuala Lumpur, George Town, dan Johor Bahru. Kajian ini bertujuan untuk menilai potensi kesan terhadap aliran trafik dan penggunaan pengangkutan awam, dengan penemuan dijangka menjelang akhir tahun.

Dr. Zaliha menekankan bahawa penyelidikan antarabangsa mencadangkan pelaksanaan caj kesesakan di Kuala Lumpur boleh mengurangkan kesesakan lalu lintas sebanyak kira-kira 20%. Beliau menekankan kepentingan menetapkan caj pada kadar yang tidak menggalakkan penggunaan jalan raya yang berlebihan tanpa meletakkan beban kewangan yang tidak wajar kepada pemandu. Selain itu, beliau merujuk kajian 2020 oleh Prasarana Malaysia Berhad, yang menganggarkan kesesakan lalu lintas merugikan negara sekitar RM20 bilion setahun.

Bagaimanapun, pada Mac 2025, Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengulangi bahawa kerajaan tidak bercadang segera untuk melaksanakan caj kesesakan ke atas kenderaan persendirian di Kuala Lumpur. Beliau berkata Jawatankuasa Kabinet Keselamatan Jalan Raya dan Kesesakan telah membincangkan perkara itu secara meluas dan memutuskan untuk memberi tumpuan terlebih dahulu kepada meningkatkan kualiti pengangkutan awam sebelum mempertimbangkan caj tersebut.

Pendapat umum mengenai caj kesesakan yang dicadangkan telah bercampur-campur. Kumpulan advokasi seperti Transit Malaysia telah menyatakan sokongan terhadap inisiatif itu, mencadangkan bahawa pelaksanaan caj penyahsesakan dan menaik taraf pengangkutan awam boleh diteruskan secara serentak. Sebaliknya, sesetengah pengkritik berpendapat bahawa mengenakan caj sedemikian tanpa terlebih dahulu meningkatkan infrastruktur pengangkutan awam boleh menjejaskan penumpang yang bergantung kepada kenderaan persendirian secara tidak seimbang.

Setakat ini, kerajaan terus mengutamakan peningkatan sistem pengangkutan awam di Kuala Lumpur. Keputusan untuk melaksanakan caj kesesakan mungkin bergantung kepada hasil kajian berterusan dan kejayaan penambahbaikan pilihan transit awam untuk menampung keperluan penumpang harian.

Sumber: Wilayah

Suka artikel ini?
Kongsi di Facebook
Kongsi di Twitter
Kongsi di Linkdin
Kongsi di Pinterest