Kisah Kami

mgtc-logo-line (1)
Kuala Lumpur, Georgetown, Johor Bahru berpotensi laksana caj kesesakan
Kesesakan lalu lintas di Kuala Lumpur
Kesesakan lalu lintas di Kuala Lumpur

KUALA LUMPUR – Kerajaan sedang mengkaji pelaksanaan caj kesesakan di Kuala Lumpur bagi mengurangkan masalah trafik, dengan unjuran awal menunjukkan langkah itu berpotensi mengurangkan kesesakan jalan raya sehingga 20 peratus.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan), Dr Zaliha Mustafa berkata, kajian tersebut sedang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) dan Malaysia Green Technology and Climate Change Corporation (MGTC).

Katanya, ini melibatkan pelbagai aspek termasuk mekanisme pelaksanaan, kesan terhadap trafik serta kadar peningkatan penggunaan pengangkutan awam.

“Setakat ini, tiga bandar raya dikenali pasti berpotensi untuk melaksanakan caj kesesakan iaitu Kuala Lumpur, Georgetown dan Johor Bahru.

“Namun, memandangkan bidang kuasa saya hanya meliputi Wilayah Persekutuan, jawapan saya hari ini akan tertumpu kepada Kuala Lumpur sahaja,” katanya ketika sesi pertanyaan Menteri (MQT) di Dewan Rakyat, hari ini.

Zaliha menjawab soalan Ahli Parlimen Padang Serai, Datuk Azman Nasrudin yang meminta Perdana Menteri menyatakan apakah mekanisme caj kesesakan yang akan digunakan sekiranya dilaksanakan dan jumlah penurunan yang dijangkakan kerajaan.

Kata Zaliha, kerajaan ini sedang melaksanakan beberapa mekanisme yang telah digunakan di bandar-bandar utama dunia.

Antaranya termasuk Electronic License Plate Reader seperti di New York yang mengenakan caj berdasarkan pembacaan nombor plat secara automatik, Electronic Road Pricing di Singapura yang mengenakan caj mengikut zon dan waktu tertentu, serta sistem Congestion Charge Zone di London yang mengenakan caj tetap bagi kenderaan memasuki kawasan bandar pada waktu puncak.

Kerajaan turut meneliti kaedah Road Space Catuan yang digunakan di Jakarta dan Beijing, di mana kenderaan persendirian hanya dibenarkan digunakan berdasarkan nombor plat ganjil atau genap pada hari tertentu.

“Pengalaman bandar seperti London dan Stockholm menunjukkan sistem ini boleh mengurangkan kesesakan sehingga 20 hingga 30 peratus manakala New York dan Singapura mencatatkan penurunan sekitar 10 hingga 15 peratus.

“Jika caj kesesakan dilaksanakan di Kuala Lumpur, kita akan menjangkakan kesan yang sama, dengan potensi penurunan sebanyak 20 peratus,” katanya.

Walau bagaimanapun, beliau menegaskan, kadar caj yang dikenakan perlu seimbang agar ia cukup berkesan untuk mengurangkan trafik tetapi tidak memberi manfaat kepada pengguna jalan raya.

Mengulas lanjut, Zaliha berkata, kajian yang dilakukan oleh Prasarana Malaysia Berhad pada 2020 mendapati kesan-kesan jalan raya menyebabkan kerugian negara sebanyak RM20 bilion setahun.

“Berdasarkan anggaran ini, jika kita berjaya mengurangkan kadar satu peratus terutamanya di kawasan Central Business District (CBD) seperti Bukit Bintang, Lembah Pantai, Setiawangsa dan Wangsa Maju, negara mampu menjimatkan RM200 juta,” jelasnya.

Difahamkan Kuala Lumpur mencatatkan 1.5 juta kenderaan keluar masuk setiap hari, dengan purata 6 juta kenderaan berada dalam ibu negara dalam satu-satu masa.

Namun kata Zaliha, kadar penggunaan pengangkutan awam kira-kira 25 peratus dengan ramai pengguna lebih memilih untuk memandu sendiri akibat kelemahan sistem 'first mile-last mile' dalam rangkaian pengangkutan awam.

Sementara itu, Zaliha bersetuju dengan pandangan Menteri Pengangkutan bahawa caj kesesakan tidak boleh dilaksanakan sebelum Kuala Lumpur mempunyai sistem pengangkutan awam yang lengkap dan lengkap.

“Jabatan Wilayah Persekutuan (JWP) akan memastikan usaha menambah baik jaringan pengangkutan awam berjalan serentak dengan kajian caj kesesakan oleh Miros dan MGTC,” katanya. -MalaysiaGazette

Sumber: Malaysia Gazette

Suka artikel ini?
Kongsi di Facebook
Kongsi di Twitter
Kongsi di Linkdin
Kongsi di Pinterest