Kisah Kami

mgtc-logo-line (1)
Pertimbangkan insentif jangka panjang untuk memacu industri EV 

THE Persatuan Kenderaan Sifar Pelepasan (ZEVA) mencadangkan campur tangan untuk menyokong Pelan Tindakan Mobiliti Karbon Rendah (LCMB) Malaysia Green Technology Corp (MGTC).

Rangka tindakan itu menyasarkan untuk mempunyai 700,000 kenderaan elektrik (EV) di jalan raya menjelang 2030, meningkat daripada 2,000 semasa, dengan meningkatkan infrastruktur pengecasan dan mencadangkan geran padanan untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam industri EV, khusus untuk industri automotif.

Melalui LCMB, kerajaan menyasarkan 15% EV dalam jualan baharu tahunan. 

Ini kemudiannya diperkukuh oleh Dasar Tenaga Negara yang menyasarkan 38% EV dalam jualan baharu tahunan menjelang 2040 dengan matlamat untuk mencapai Rancangan Malaysia Ke-12 bagi pelepasan karbon bersih-sifar menjelang 2050.

Menurut tinjauan ZEVA tentang pengguna EV pada September 2022, dua kebimbangan utama penggunaan EV ialah kebimbangan jarak memandu dan kekurangan infrastruktur pengecasan destinasi.

Sehingga kini, bilangan pengecas di negara ini diunjurkan sekitar 800 untuk pengecas arus ulang alik (AC) dan 100 untuk pengecas pantas arus terus (DC) — mencapai hampir 10% daripada sasaran yang dinyatakan dalam LCMB untuk 2025 (10,000 pengecas).

Oleh itu, dalam penggubalan bajet 2023 yang akan datang, ZEVA mencadangkan agar kerajaan menyediakan insentif untuk kos permulaan bagi mana-mana majlis tempatan dan bandar yang berminat untuk menubuhkan caj awam di mana-mana bandar tertentu; menyediakan peruntukan pembiayaan sebanyak RM500,000 untuk setiap kawasan rehat yang menyediakan enam pengecas DC bagi setiap kawasan rehat untuk pengecasan lebuh raya; serta menyediakan peruntukan geran sebanyak RM500,000 untuk setiap kawasan rehat yang memenuhi enam pengecas DC bagi setiap kawasan rehat untuk pengecasan bangunan tinggi.

ZEVA juga berkata majoriti insentif di lokasi yang dinyatakan di atas tidak bertujuan untuk menampung kos penuh pengecas, sebaliknya untuk menampung kos yang berkaitan dengan mewujudkan kemudahan pengecasan, seperti tanah untuk pencawang bekalan kuasa baharu, parit kabel baharu, pemetaan utiliti, kerja perundingan mekanikal, awam dan elektrik, dan banyak lagi.

“"Bantuan kerajaan diperlukan kerana aset penggerak pertama hanya akan menggunakan sebahagian kecil daripada kapasiti penuh kemudahan ini. Kami percaya syarikat seterusnya yang berhasrat untuk menggunakan pengecas mereka berdekatan akan dapat memanfaatkan kemudahan sedia ada ini dengan mudah, sekali gus menggalakkan lebih ramai untuk melabur," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahan pula, ZEVA telah mencadangkan geran padanan untuk R&D dalam industri EV, yang disesuaikan khusus untuk industri automotif. 

ZEVA juga mengesyorkan rebat tunai untuk pertukaran masuk kenderaan petrol atau diesel kepada EV, serta insentif tunai untuk jualan EV baharu.

Insentif itu akan membantu memotivasikan beberapa, jika tidak semua, pembeli kenderaan baharu mewah setiap tahun yang dianggarkan ZEVA sekitar 100,000 unit.

Selain itu, ZEVA berharap kerajaan dapat meneroka melanjutkan subsidi EV sedia ada sehingga 2030 untuk memberi masa kepada sektor itu untuk bertindak balas.

“Memandangkan komitmen kerajaan yang semakin meningkat untuk melaksanakan penstrukturan semula subsidi bahan api bersasar, kami melihat penjimatan daripada subsidi bahan api kumpulan sasaran boleh digunakan untuk memberi insentif kepada infrastruktur pengecasan. 

“"Pengiraan pertama kami mendedahkan bahawa insentif yang disebut di atas hanya memerlukan sebahagian kecil daripada penjimatan ini (kira-kira 16.5%). Ini akan meningkatkan bilangan EV sebanyak 15 kali ganda sambil mengurangkan pelepasan gas rumah hijau sebanyak 17%," tambahnya.

Di samping itu, ZEVA sangat menggalakkan Jabatan Pengangkutan Jalan untuk menghebahkan pendaftaran EV baharu setiap bulan untuk memantau sasaran EV dengan betul. 

“Kami berharap kerajaan mengambil kira cadangan dan kebimbangan kami tentang industri pengecasan dan penggunaan EV. 

“"Kami percaya bahawa insentif jangka panjang diperlukan untuk memangkin trajektori pertumbuhan EV yang dijangkakan," ia menyimpulkan.

Sumber: Rizab Malaysia

Suka artikel ini?
Kongsi di Facebook
Kongsi di Twitter
Kongsi di Linkdin
Kongsi di Pinterest